Στις 17 Δεκεμβρίου 1997 μια αεροπορική τραγωδία, η μεγαλύτερη στη Βόρεια Ελλάδα, συγκλόνισε τη Θεσσαλονίκη και το πανελλήνιο. Ένα αεροπλάνο τύπου Yakovlev Yak-42 των αερογραμμών «Aerosvit» από την Οδησσό της Ουκρανίας με προορισμό την Θεσσαλονίκη, έχασε την επαφή με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου «Μακεδονία» και συνετρίβη στη δύσβατη δασική περιοχή ‘’Ντίτσιος’’ των Πιερίων, σε υψόμετρο 1.200 μέτρων.
Από τη συντριβή του αεροσκάφους έχασαν τη ζωή τους συνολικά 72 άνθρωποι, επιβάτες και πλήρωμα. Ανάμεσα στους επιβάτες ήταν και 42 Έλληνες, πολλοί από τους οποίους κατάγονταν από την περιοχή Κοζάνης (οι περισσότεροι από την Αιανή), εργάζονταν σε ελληνική κατασκευαστική εταιρία στην Ουκρανία και επέστρεφαν στην Ελλάδα για τις γιορτές των Χριστουγέννων. Ο εντοπισμός του μοιραίου αεροσκάφους έγινε ύστερα από τρείς μέρες στις δύσβατες πλαγιές και χαράδρες των Πιερίων και ενώ επικρατούσαν άσχημες καιρικές συνθήκες με χιόνι και ομίχλη, ύστερα από εξονυχιστικές έρευνες στις οποίες συμμετείχαν εκατοντάδες στρατιώτες, πολλοί εθελοντές, ελικόπτερα και αεροσκάφη.
Τα συντρίμμια του ουκρανικού αεροπλάνου στα Πιέρια.
Το ουκρανικό ΥΑΚ-42 ερχόταν για προσγείωση στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη, όταν ο πιλότος ζήτησε βοήθεια από το ραντάρ για την τελική προσέγγιση. Όταν τον ενημέρωσαν ότι το αεροδρόμιο δεν διαθέτει ραντάρ προσέγγισης, ο πιλότος απάντησε ότι είναι σε διαδικασία προσέγγισης, έχει βρει το σωστό ίχνος και κατεβαίνει προς τα 3.500 πόδια. Όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, το πλήρωμα του ουκρανικού αεροσκάφους είχε χαθεί και δεν μπορούσε να συνεννοηθεί με τους ελεγκτές λόγω κακής γνώσης της αγγλικής γλώσσας. Κάνοντας κύκλους και προσπαθώντας να ξαναβρούν το αεροδρόμιο, οι δύο χειριστές μετά από 18 λεπτά άσκοπων κύκλων «κάρφωσαν» το αεροσκάφος στα Πιέρια όρη, αφού το αεροπλάνο κατά την πτώση του «θέρισε» δάσος από οξιές του βουνού…
Το μνημείο που στήθηκε στο χώρο του δυστυχήματος του “Γιάκοβλεφ” στα Πιέρια.
Μετά το δυστύχημα δύο ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης τιμωρήθηκαν από τα δικαστήρια για την παράλειψη να αντιληφθούν εγκαίρως το πρόβλημα και να ζητήσουν τη συνδρομή του ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας. Ορισμένοι από τους συγγενείς των θυμάτων, εξάλλου, που προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη ζητώντας αποζημίωση από το Ελληνικό Δημόσιο, ως χρηματική ικανοποίηση για την ψυχική οδύνη που υπέστησαν από τον θάνατο των συγγενών τους, είχαν μπλέξει στα γρανάζια του μηχανισμού της Δικαιοσύνης πάνω από 15 χρόνια χωρίς τελεσίδικες αποφάσεις. Η πρώτη απόφαση αποζημίωσης ύψους 495 χιλιάδων ευρώ για ομάδα συγγενών θύματος του «Γιάκοβλεφ» υπογράφηκε από το υπουργείο Μεταφορών πρόσφατα, ύστερα από 20 σχεδόν χρόνια!…
Το “δάσος” από εικονοστάσια στο πιερικό δάσος της αεροπορικής τραγωδίας…
Σήμερα ένα μνημείο με τα ονόματα των επιβατών του «Γιάκοβλεφ», που στήθηκε από τον «καποδιστριακό» δήμο Πέτρας Πιερίας και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στο χώρο του δυστυχήματος, κοντά σε συντρίμμια του αεροπλάνου, μνημονεύει στους περιπατητές του βουνού τους μοιραίους της φοβερής αεροπορικής τραγωδίας τον Δεκέμβρη του 1997 στα Πιέρια.
Χ.Ζ.
Πηγή: Ρεπορτάζ εφημερίδων για την πτώση του «Γιάκοβλεφ» και τις σχετικές δίκες που είναι αναρτημένα στο Διαδίκτυο.